Breadcrumbs
Home / Artikkelit / Tutkimukset todistavat: appelsiinimehu on vaarallisempaa kuin hampaiden valkaisutuotteet
Uusi Journal of Dentistryn tutkimus (2009) todistaa, että itse asiassa appelsiinimehu aiheuttaa enemmän vahinkoa hampaan emaliin kuin vetyperoksidi jota löytyy hammasvalkaisutuotteista.
Monet ihmiset eivät uskalla käyttää hammasvalkaisutuotteita, koska pelkäävät niiden aiheuttavan vahinkoa hampaille. Journal of Dentistryn tutkijat käyttivät uuden tyylistä skannausmikroskooppia joka näytti emalin pinnan epätasaisuuden minuutin tarkkuudella. He raportoivat, että appelsiinimehun hapot vähensivät emalin kovuutta huikeat 84 prosenttia. Hapot hedelmämehuissa aiheuttaa vahinkoa hitaasti ja asteittaisesti. Tietyissä maissa kuten Marokossa, monet paikalliset kärsivät vahingoittuneista hampaista ehkä juuri siksi koska he rakastavat juoda useita hedelmäjuomia päivässä. Ajan mittaan emali heikentyy ja murtuu, mikä mahdollistaa bakteerien menon hampaaseen, aiheuttaen hampaiden rappeutumia.
Rauhoittavaa on tietää se, että hampaiden valkaisutuotteet aiheuttavat vähemmän vahinkoa kuin hedelmämehut, ja niitä käytetään enintään vain muutaman kerran monen kuukauden aikana. Tämä tarkoittaa, että hampaille tehty vahinko olisi vähäpätöistä – vähemmän kuin yhden hedelmämehun juominen päivittäin.
Yksi tutkijoista kommentoi, että heillä ei ole vielä tehokasta työkalua estääkseen hampaiden rappeutumat, vaikka merkkejä siitä on, että isot fluoripitoisuudet voivat auttaa vähentämään eroosiota. Joten fluorihammastahnalla harjaaminen ja kerran vuodessa fluorihoidossa käyminen hammaslääkärillä pitäisi auttaa.
Jos juot paljon hedelmämehua, on useita ennaltaehkäisemiskeinoja jotta voit minimisoida vahinkoa. Mehun juominen nopeasti vähentää mehun kontaktia hampaasi emaliin kuten myös suun huuhteleminen vedellä sen jälkeen.







